Racio

Emoce

Sémiotika ve sci-fi: Vetřelec

Sémiotika ve sci-fi: Vetřelec

Dave Addey se na svém blogu Typeset In The Future zabývá typografií ve sci-fi filmech. Důkladně zkoumá všechny počítačové obrazovky, nápisy na stěnách únikových modulů i značky spotřebního zboží v budoucnosti. Začal legendárním filmem 2001: Vesmírná odysea a jeho zatím poslední analýza je věnována snímku Vetřelec. Podrobná přehlídka typografie a ikonografie použité ve filmu je obohacena o odbočky na téma madam Blavatské, koček, chloridu nitrosylu či indických sexuálních symbolů.

Addey nás provádí filmem od úvodních titulků až po poslední vítězný boj Ripleyové s nebezpečnou stvůrou. Patrně nejzajímavější část je věnována klávesnici autodestrukčního panelu. Režisér Ridley Scott si její vytvoření objednal od designéra Simona Deeringa. Ten se při své tvorbě nechal inspirovat knihou, kterou právě četl, Tajnou naukou od ruské okultistky Madame Blavatské. Klávesy, které se během filmu objeví v záběru jen na několik sekund, pojal vskutku kreativně: zatímco na některých jsou nápisy odkazující k hinduistickým symbolům – PRANIC LIFT, PADME nebo LINGHA, klávesy vpravo nahoře jsou označeny jako TRIP a AGARIC FLY, což není nic jiného, než halucinogenní muchomůrka červená.

Článek z pochopitelných důvodů nelze doporučit nikomu, kdo není Vetřelcem fascinován. Během četby tohoto elaborátu, obsahujícího desítky fotek kdejakého detailu interiéru kosmické lodě Nostromo, zůstává člověk stát v úžasu nad rozmanitostí a pestrostí našeho světa. Někdo vymýšlí a točí příběhy o nebezpečných bytostech žijících ve vesmíru, druhý o tom píše podrobné traktáty, a to vše se děje na povrchu Země, která letí rychlostí 600 kilometrů za sekundu kosmickým prostorem.

ripley_and_jonesy