Racio

Emoce

Budoucnost internetu: změna distribuce médií se u přechodu na weby nezastaví

Budoucnost internetu: změna distribuce médií se u přechodu na weby nezastaví

Svěřil se mi před časem kolega novinář, že jeho děti nikdy nečetly noviny v papírové formě. Nikdy je už ani číst nebudou. Tak je čtou na webové stránce, řeknete si. Je to omyl. Webové stránky jsou totiž jen další formou distribuce obsahu, která brzy zanikne – tvrdí John Herrman na serveru The Awl.

Nová cesta šíření obsahu půjde přes sociální sítě. Facebook usilovně pracuje na revitalizaci svého kanálu videí. Snapchat minulý týden spustil Discover – kanál, který má za účel zprostředkovat příběhy a zprávy od rozdílných vydavatelů a redakcí uživatelům této sociální aplikace. Svůj kanál na Snapchatu má už i CNN, Comedy Central i Daily Mail, stejně jako Vice, který většinu svého obsahu už teď šíří přes YouTube Googlu.

Začínají se objevovat i první třenice – do Discover se nezapojil BuzzFeed, z důvodu, že Snapchat si nárokoval možnost ovlivnit distribuovaný obsah.

Co to jsou webové stránky, ptá se Herrman. Není to vlastně jen druh pomalé aplikace, na kterou už nikdo nechodí?
Webové stránky se tak stanou jakýmsi pomníkem – v nejlepším případě výkladem, který kamenný obchod ještě má kvůli prestiži, ale zaujme jen těch několik chodců, co jdou okolo. Ti, kdo nakupují, nakupují totiž online a výklad nepotřebují.

BN-GU617_buzzfe_G_20150204163612-1

Potřeba změny – kdopak vás to chce sežrat?
Jaký vliv bude mít tato změna na myšlení čtenářů? Už teď si lektoři na školách stěžují, že nová generace studentu vyrostlá na sociálních sítích, tzv. digital native, nejsou ochotni číst delší texty, natož nějaké psát jinak než systémem copy&paste. Chybí porozumění tomu, co je zdroj. Cokoli, co je na internetu, je považováno za informaci o stejné hodnotě.

Větším problémem je především návyk na neustálou změnu v news feedu, neschopnost soustředit se na jedno delší téma. Podobný technologický efekt přinesla televize, kdy se výzkumem zjistilo, že potěšení mozku dodávají především neustálé střihy. Mozek člověka je historicky vyvinut tak, aby změny považoval za důležité – každá změna totiž může znamenat, že za rohem vyskočilo nebezpečné zvíře, které vás chce sežrat.

Jsou tak vychovaní právě sociálními sítěmi, na kterých v obsahu dominují zkratky, perličky, aktuální příběhy. To, co se kdysi vyčítalo televizi, totiž že omezuje kritické myšlení a myšlení vůbec, bude platit dvojnásob pro jakýkoli obsah, který se bude šířit přes sítě.

„Děsivý je, že McLuhan měl nakonec s tím svým slavným „Medium is message“ pravdu. Na plytkost obsahu FB a smetiště webu jako takového se nakonec můžeme vykašlat, ale všimněte si jak ta jejich klipovitost, neofilie a kontextualita mezitím plíživě pozměnila náš způsob vnímání jakéhokoli obsahu. Co já kdysi zhltal tlustých knih! Úplně jsem se ve čtení bahnil, propadal se do příběhů a zůstával v nich ponořen celé hodiny, až rodiče měli strach o moje duševní zdraví („Ivánku, nemůžeš si přece jenom číst, co kdyby sis šel s klukama zahrát fotbal?“). No a teď se často přistihnu, že se nedokážu začíst do ničeho co je delší než pět odstavců. Je to moc dlouhé, příliš lineární, pomalé, nejsou tam obrázky a odkazy… A moje děti (14 a 17) už nečtou skoro vůbec, a to jsem jim celé jejich dětství četl, abych je to naučil jako způsob příjmu informací. Něco se s námi děje. Kvůli vizualitě a kontextualitě se z nás pomalu stávají blbci,“ komentuje situaci jiný novinář, Ivan Brezina.

Příběh bez začátku i konce?
I tady se samozřejmě najdou řešení – člověk si vybere své kanály, velkou roli budou hrát i osobnosti, sdílející určitý vybraný obsah. Tu klíčovou roli ale bude hrát, co kdo naopak nesdílí. Knihy a noviny, nebo i Kindle, mají totiž svůj začátek a konec. Definuje je nejen to, co v nich je, ale i to, co v nich není. Sociální sítě jsou oceánem bez konce, a tudíž bez času i bez směru.

„Every edition is refreshed after 24 hours – because what’s news today is history tomorrow,“ popisuje Snapchat svůj distribuční kanál Discover. Čeká nás zajímavé období, jako v tom filmu, kdy ten samý den začínal ráno znovu úplně od začátku.

Celý materiál od Johna Herrmana najdete na linku níže.
Čtěte také How top publishers are using Snapchat.

Snímek obrazovky 2015-02-07 v 18.10.41